HIF » Om klubben » Historien
<  HIF Sponsor

Samarbeidspartnere HIF

<  Historien

Heimdal Idrettsforening er en sammenslutning av Heimdal Idrettsforening og Heimdal Idrettslag.

Av disse to lagene er Idrettslaget det eldste, med stiftelsesdag 1. januar 1929. Laget var tilsluttet Arbeidernes Idrettsforbund og bestod av 28 medlemmer.

Før krigen var det to idrettsforbund i Norge, Norges Landsforbund for Idrett og Arbeidernes Idrettsforbund.
Heimdal Idrettsforening ble stiftet 13 august 1934 og var tilsluttet Landsforbundet.I 1940 ble disse forbundene slått sammen til Norges Idrettsforbund.

Ut fra dette besluttet de to lagene på Heimdal å gå sammen til Heimdal Idrettsforening, som vi kjenner laget som i dag. Stiftelsesdato var 23 november 1940. De første årene var HIF en "gutteklubb", med langrenn, hopp, sykling, friidrett, skyting og fotball på programmet. Damene fikk delta i aktiv idrett fra 1945 og startet med friidrett og håndball.

Rundt 1950 kom orientering på programmet, men forsvant da Trollelg startet opp i 1957. Håndball for herrer ble etablert tidlig på 1960 tallet

Vi har siden starten gått i bølgedaler med gode og dårlige år både prestasjonsmessig og administrativt. Mye var avhengig av lederen i de dager.

Medlemskontigent for å være tilsluttet laget var det fra starten av. Menn over 15 år kr. 2, -, damer over 15 år kr. 1,- og barn under 15 år kr. 0,50. Et lotteri ble også igangsatt i 1929, med en sparkstøtting som hovedpremie.

HIF har aldri vært en klubb som har prioritert eliteidrett spesielt, selv om det finnes både NM vinnere, VM og OL deltakere i klubbens individuelle grener. Det beste vi har oppnådd i lagidrett er eliteseriespill i fotball for damer.

Siden 1997 har vi et eliteserielag i håndball for Herrer. Dette måtte dessverre instille aktiviteten i 2008 grunnet manglende økonomisk finansiering.

Medlemstallet i klubben har vært varierende gjennom tidene.

I stiftelsesåret 1929 var det 28 medlemmer, ved 25 år 300, ved 50 år 1300 og ved 70 år 1000 medlemmer.

September 1998 ble en ny milepæl for HIF, da ble klubben organisert i et allidrettslag.

HIF vil også fremover spille en viktig og sentral rolle for alle oss som bor i Heimdalsområdet. Flere og nye idretter vil komme og vi vil se nye måter å organisere foreningen på.

Heimdal IF var da som nå avhengig av at et stort antall ildsjeler stilte opp for klubben og holdt aktiviteten i gang for barn og ungdom.